Kirjoittaja: Marja Kallioniemi, rehtori, Kankaanpään opisto
Kankaanpään
opistossa muutosjohtamisen tueksi on haettu tukea LEAN-ajattelun ja -ideologian
johtamisfilosofiasta. Lean Six Sigman ongelmanratkaisumenetelmän, DMAIC, avulla
pyritään löytämään systeemistä prosessin suorituskykyä parantavat tekijät.
Kankaanpään
opiston pedagoginen visio vuosille 2018-2022 on määritelty seuraavasti:
Kankaanpään opiston opetus tapahtuu
sulautetulla teknologiatuetulla yhteisöllisellä oppimisella työssäoppimisen,
projektioppimisen ja ongelmaperustaisen oppimisen menetelmin elämälähtöisen
suunnittelun (Life-Based Design) viitekehyksessä.
Life-Based Design
suunnitteluprosessimallina käsittää neljä tärkeää suunnitteluvaihetta. Nämä
ovat 1) elämänmuodon analyysi, 2) konseptisuunnittelu ja vaatimusten
tuottaminen, 3) elämäntapa-analyysi ja lopuksi 4) innovaation suunnittelu.
Suunnittelijan on ymmärrettävä, keitä toimijat ovat, mikä heidän
kulttuuritaustansa on ja mikä on tekniikan nykyinen rooli jokapäiväisessä
toiminnassa heidän toimintaympäristössään. Konseptisuunnittelun ja vaatimusten
muodostamisen vaiheessa suunnittelijan on määriteltävä uuden teknologian rooli
ja tarve sekä kuvattava ja kehitettävä ratkaisuja selittäen niiden
toimintalogiikka, joka tekee ideasta toimivan. Kolmannessa elämäntapa-analyysi
vaiheessa tarkoitus on varmistua suunnittelun mielekkyydestä valitulle
elämänmuodolle ja elämänlaadun parantamiseksi. Elämäntapa-analyysiin kuuluu
myös erilaisten valintojen eettisyyden tutkiminen. Prosessin tulos on innovaatiomalli suunnitelma
tai menettelytavat suunnittelun tuloksen viemiseksi yleiseen käyttöön.
(Saariluoma ja Leikas, 2012).
Innovaatioprosessin
johtaminen koulutusorganisaatiossa noudattaa organisaation laatupolitiikkaa ja
vuosikellon mukaista toimintaa (Kuva). Life-Based Design suunnitteluprosessin
vaiheet ja opiskelijoiden osallistaminen innovaatioprosessiin tulee noudattaa
koulutusorganisaation vuosikellon mukaista toimintaa. Lean DMAIC
ongelmanratkaisumenetelmä suorituskyvyn parannusmenetelmänä tuo järjestelmällisen
tavan ratkaista ongelmia ja kehittää ratkaisu organisaation toiminnan
kehittämiseen (Karjalainen ym., 2002).
Lyhenne DMAIC tulee
englanninkielisistä sanoista define, measure, analyze, improve ja control eli
määritä, mittaa, analysoi, paranna ja ylläpidä (ohjaus ja valvonta).
Määrittelyvaiheessa (define) kartoitetaan asiakasvaatimukset, jotka
määrittelevät projektin tarkoituksen ja laajuuden. Määrittelyvaiheessa kerätään
taustainformaatiota parannettavasta prosessista
ja asiakkaista. Juuri tähän
määrittelyvaiheeseen tulisi sisältyä alaprosessina Life-Based Design
sunnitteluprosessi. Mittaus (measure) on looginen seuraus
määrittelyvaiheelle. Se on silta kohti analysointivaihetta
(analyze). Mittausvaiheen tavoitteena on todentaa ongelman olemassaolo. Tämä tapahtuu keräämällä informaatiota ongelmasta
tai mahdollisuudesta. Yleensä tämä
johtaa määrittelyvaiheen tavoitteiden hienosäätöön. Parannusvaiheen (improve)
tavoitteena on kokeilla ja soveltaa ratkaisuja mittaus- ja analyysivaiheen aikaisien tulosten
perusteella. Tavoite on löytää ratkaisuja ja
malleja millä saavutettu
taso saadaan ylläpidettyä (control) . (Karjalainen ym.,
2002).
Lean ongelmanratkaisumenetelmä
DMAIC innovaatioprosessin johtamisessa
Ohjaava opettajuus - Kankaanpään
opiston pedagogisina linjauksina.
Pedagogien ja didaktinen ohjaus ovat
vastuukouluttajan vastuulla. Ne kattavat toiminnallisen ohjauksen.
Vastuukouluttaja on sekä organisaattori että kokonaisvastuun kantaja ja
huolehtii koulutuksen toimivuudesta. Tutorointi ja mentorointi ovat
vastuukouluttajan tehtäviä siinä mielessä, että hän huolehtii
opiskelukokonaisuuden sujuvuudesta ja sen kokonaissisällön hahmottumisesta.
Sisällöllinen ohjaus puolestaan on mentorointia ja kattaa reflektiivisen
ohjauksen. Mentor hahmottaa vuorovaikutuksen sisältöjä keskittyen sisältöihin,
joita vuorovaikutus tuottaa. Mentor uppoutuu opiskeluvuorovaikutuksen
nostattamiin sisältökysymyksiin perusteellisesti ja luotsaa sisällön tuottajana
oppimissisältöihin syvyyttä ja monipuolisuutta. Sosiaalinen ja
kommunikatiivinen ohjaus ovat tutorointia ja kattavat vuorovaikutuksellisen
ohjauksen. Tutorointisuhde keskittyy oppimisprosessiin kokonaisuutena. Tutor
tukee yksilöiden mukaan tulemista ja mukana olemista ja rohkaisee
aktiivisuuteen. Tutor antaa mallia opiskelijoiden keskinäisten opiskelu- ja
oppimiskokemusten viestimiseen ja vahvistaa viestimistä suunnaten
kokemusviestinsä kaikille. Tämä mahdollistaa opiskelutapahtuman
yhteisöllisyyden. Tutortoiminta on yksilöllistä ja ohjaa opiskelua tutorin
omaan toimintaan samaistumisen kautta. (Ihanainen, 2014; Mäkinen, 2014.)
Ohjauksen tasot
opiskelijan hyvinvoinnin yhteisvastuullisessa rakentamisessa
Organisaation strategiset,
hallinnolliset ja tekniset rakenteet ja toteutusmuodot ohjaavat
opiskelutoimintaa. Näitä ovat esim. henkilökunnan osaamisen kehittäminen sekä
opetuksen taloudelliset, ajalliset, tekniseen infrastruktuuriin ja
toimintaympäristöön liittyvät tukipalvelujen ja opiskelijahuollon resurssit,
jotka ohjaavat suunnittelua ennen pedagogisia linjauksia ja päätöksiä. Teknisen
ohjauksen ohjaaja hallinnoi opetusteknologiaa ja organisoi tai ohjaa teknisiä
tukitoimia sekä huolehtii tietoturva- ja tekijänoikeusasioista. Näin
strategiset, hallinnolliset ja tekniset ratkaisut ovat välittyneesti
teknologiatuettua opetusta ohjaavia. (Ihanainen ym., 2004, 2006, 2014.)
Lähteet:
Karjalainen, E. Karjalainen, T. 2002. Six Sigma- Uuden sukupolven johtamis- ja laatumenetelmä. 1. p. Hollola. Quality Knowhow Karjalainen.
Karjalainen, E. Karjalainen, T. 2002. Six Sigma- Uuden sukupolven johtamis- ja laatumenetelmä. 1. p. Hollola. Quality Knowhow Karjalainen.
Saariluoma, P, Leikas, J, (2012) Managing
Life-Based Design as a Micro-Innovation Process. Design Creativity Workshop
June 6, 2012, Texas A&M University, College Station, Texas, USA
Ihanainen, P.,
Hietala, P., Mäkinen, P., Rannikko, S. ja Keskinen, A. (2004), Verkko-oppimisen
käytäntöjä, malleja ja työkaluja. Raportit 2002 - 2003. AiHe-projekti. Opetushallitus.Ihanainen, P., Rikkinen, A. (toim.) (2006), Verkko-oppiminen ja ohjaus : AiHe-projektin tuloksia. Opetushallitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti